Сторінки

вівторок, 29 листопада 2016 р.

Методи навчання, форми, прийоми та засоби: педагогу на замітку

Джерело: http://www.pedrada.com.ua/article/275-qqq-16-m11-30-11-2016-formula-organzats-osvtnogo-protsesu-u-navchalnomu-zaklad?ustp=W

Методи 

З-поміж чотирьох понять «методи» — найємкіше. Воно включає решту термінів. 
Методи — це система різних видів навчальної діяльності учнів, які організовує вчитель на уроках. 
Іншими словами — способи навчальної роботи вчителя та учнів. 
Методи добирають залежно від завдань і змісту навчально-виховного процесу, а головне — від видів навчальної діяльності учнів. 

Саме тому можна говорити про п’ять методів: 
            Назва методу                                                             Мета застосування
- організації пізнавальної діяльності            - засвоєння учнями нової інформації, матеріалу 
                                                                       - розвиток навчальної компетентності 
- організації практичної діяльності               - формування та розвиток умінь і навичок школярів, 
                                                                          алгоритмів дій 
                                                                        - досвід застосування набутого в процесі навчання
 - організації творчо-пошукової діяльності    - формування та розвиток навчальної, 
                                                                            підприємницької компетенції 
- організації ціннісно-смислової діяльності   - формування та розвиток громадянської і 
                                                                           загальнокультурної компетентності 
- організації комунікативної діяльності          - формування та розвиток соціальної компетентності,
                                                                           компетентності з інформаційних і комунікативних
                                                                           технологій 


Формула  

Метод як спосіб навчання складається з: 

  • форм організації діяльності і прийомів їх реалізації 
  • засобів навчання, які допомагають вчителеві втілити в життя різні форми уроку. 

Форми 

Основними формами організації навчальної діяльності — залежно від методу навчання — є різні типи уроку, як-от: 

  • засвоєння нового матеріалу 
  • спрямований на розвиток умінь і навичок 
  • ціннісно-смисловий 
  • проблемний 
  • інтерактивний 
  • перевірки 
  • оцінювання 
  • корекції 
  • основних компетенцій.

Також формами можуть бути спектаклі, ігри, екскурсії, віртуальні подорожі, літературні салони, брифінги, квести, форуми, прес-конференції, відео-уроки, оксфордські дебати тощо. Учитель організовує їх як у межах уроку, так і в позаурочний час. 

Прийоми 

У свою чергу, всі форми утворені відповідними прийомами — способами взаємодії учня та вчителя, що виражається у переліку (алгоритмі) дій учителя, спрямованих на організацію конкретного виду діяльності. 
Спрощено, прийоми — це все те, що має зробити вчитель, аби реалізувати задуману форму уроку. 
Наприклад 
Така форма організації навчальної діяльності, як оксфордські дебати містить такі прийоми, як-от: оголошення теми пояснення правил проведення дебатів демонстрація регламенту і голосування за його прийняття, відхилення чи внесення правок об’єднання учнів у групи (пропозиції та опозиції) розподілення ролей усередині кожної групи дискусія міркувальне викладення Засоби навчання
 Без засобів навчання ефективно реалізувати різні форми навчальної діяльності було б неможливо. 
Саме засоби є матеріально-технічною основу будь-якого уроку. 
Засоби навчання — це складова методів, рушійна сила організації різних видів діяльності учнів; виступає не лише як джерело знань, а й як чинник розвитку ключових компетентностей учнів. Тобто до засобів навчання належить усе, за допомогою чого вчитель організовує урок або позакласний захід. 
Умовно з-поміж засобів навчання можна виокремити такі:

Види засобів навчання                                              Приклади 
словесно-друковані                                 - підручник, посібник, хрестоматія  дидактичні матеріали
                                                                    науково-популярна, художня література 
                                                                    періодичні видання 
 наочні                                                      - експозиції музеїв макети, моделі 
ілюстративно-роздатковий матеріал      - мапи, схеми, таблиці аплікації 
аудіовізуальні (технічні)                            - навчальні відеофільми, кінофрагменти 
                                                                      комп’ютерні програми звукові посібники 
                                                                      візуальні матеріали, презентації 

Узагальнюючи, всю систему понять можна представити у вигляді такої формули:
 До відома 
Від отриманої інформації учень ефективно засвоює та запам’ятовує: 
читаючи — 10% 
слухаючи — 26% 
розглядаючи — 30% 
слухаючи і розглядаючи — 50% 
обговорюючи — 70% 
завдяки особистому досвіду — 80% 
за спільної діяльності з обговоренням (інтерактивні прийоми навчання) — 90% 
застосовуючи отримані знання одразу ж (навчання інших) — 95%

Немає коментарів:

Дописати коментар