Джерело: http://www.pedrada.com.ua/article/275-qqq-16-m11-30-11-2016-formula-organzats-osvtnogo-protsesu-u-navchalnomu-zaklad?ustp=W
Методи — це система різних видів навчальної діяльності учнів, які організовує вчитель на уроках.
Іншими словами — способи навчальної роботи вчителя та учнів.
Методи добирають залежно від завдань і змісту навчально-виховного процесу, а головне — від видів навчальної діяльності учнів.
Саме тому можна говорити про п’ять методів:
Назва методу Мета застосування
- організації пізнавальної діяльності - засвоєння учнями нової інформації, матеріалу
- розвиток навчальної компетентності
- організації практичної діяльності - формування та розвиток умінь і навичок школярів,
алгоритмів дій
- досвід застосування набутого в процесі навчання
- організації творчо-пошукової діяльності - формування та розвиток навчальної,
підприємницької компетенції
- організації ціннісно-смислової діяльності - формування та розвиток громадянської і
загальнокультурної компетентності
- організації комунікативної діяльності - формування та розвиток соціальної компетентності,
компетентності з інформаційних і комунікативних
технологій
Також формами можуть бути спектаклі, ігри, екскурсії, віртуальні подорожі, літературні салони, брифінги, квести, форуми, прес-конференції, відео-уроки, оксфордські дебати тощо. Учитель організовує їх як у межах уроку, так і в позаурочний час.
Спрощено, прийоми — це все те, що має зробити вчитель, аби реалізувати задуману форму уроку.
Наприклад
Така форма організації навчальної діяльності, як оксфордські дебати містить такі прийоми, як-от: оголошення теми пояснення правил проведення дебатів демонстрація регламенту і голосування за його прийняття, відхилення чи внесення правок об’єднання учнів у групи (пропозиції та опозиції) розподілення ролей усередині кожної групи дискусія міркувальне викладення Засоби навчання
Без засобів навчання ефективно реалізувати різні форми навчальної діяльності було б неможливо.
Саме засоби є матеріально-технічною основу будь-якого уроку.
Засоби навчання — це складова методів, рушійна сила організації різних видів діяльності учнів; виступає не лише як джерело знань, а й як чинник розвитку ключових компетентностей учнів. Тобто до засобів навчання належить усе, за допомогою чого вчитель організовує урок або позакласний захід.
Умовно з-поміж засобів навчання можна виокремити такі:
Види засобів навчання Приклади
словесно-друковані - підручник, посібник, хрестоматія дидактичні матеріали
науково-популярна, художня література
періодичні видання
наочні - експозиції музеїв макети, моделі
ілюстративно-роздатковий матеріал - мапи, схеми, таблиці аплікації
аудіовізуальні (технічні) - навчальні відеофільми, кінофрагменти
комп’ютерні програми звукові посібники
візуальні матеріали, презентації
Узагальнюючи, всю систему понять можна представити у вигляді такої формули:
До відома
Від отриманої інформації учень ефективно засвоює та запам’ятовує:
читаючи — 10%
слухаючи — 26%
розглядаючи — 30%
слухаючи і розглядаючи — 50%
обговорюючи — 70%
завдяки особистому досвіду — 80%
за спільної діяльності з обговоренням (інтерактивні прийоми навчання) — 90%
застосовуючи отримані знання одразу ж (навчання інших) — 95%
Методи
З-поміж чотирьох понять «методи» — найємкіше. Воно включає решту термінів.Методи — це система різних видів навчальної діяльності учнів, які організовує вчитель на уроках.
Іншими словами — способи навчальної роботи вчителя та учнів.
Методи добирають залежно від завдань і змісту навчально-виховного процесу, а головне — від видів навчальної діяльності учнів.
Саме тому можна говорити про п’ять методів:
Назва методу Мета застосування
- організації пізнавальної діяльності - засвоєння учнями нової інформації, матеріалу
- розвиток навчальної компетентності
- організації практичної діяльності - формування та розвиток умінь і навичок школярів,
алгоритмів дій
- досвід застосування набутого в процесі навчання
- організації творчо-пошукової діяльності - формування та розвиток навчальної,
підприємницької компетенції
- організації ціннісно-смислової діяльності - формування та розвиток громадянської і
загальнокультурної компетентності
- організації комунікативної діяльності - формування та розвиток соціальної компетентності,
компетентності з інформаційних і комунікативних
технологій
Формула
Метод як спосіб навчання складається з:- форм організації діяльності і прийомів їх реалізації
- засобів навчання, які допомагають вчителеві втілити в життя різні форми уроку.
Форми
Основними формами організації навчальної діяльності — залежно від методу навчання — є різні типи уроку, як-от:- засвоєння нового матеріалу
- спрямований на розвиток умінь і навичок
- ціннісно-смисловий
- проблемний
- інтерактивний
- перевірки
- оцінювання
- корекції
- основних компетенцій.
Також формами можуть бути спектаклі, ігри, екскурсії, віртуальні подорожі, літературні салони, брифінги, квести, форуми, прес-конференції, відео-уроки, оксфордські дебати тощо. Учитель організовує їх як у межах уроку, так і в позаурочний час.
Прийоми
У свою чергу, всі форми утворені відповідними прийомами — способами взаємодії учня та вчителя, що виражається у переліку (алгоритмі) дій учителя, спрямованих на організацію конкретного виду діяльності.Спрощено, прийоми — це все те, що має зробити вчитель, аби реалізувати задуману форму уроку.
Наприклад
Така форма організації навчальної діяльності, як оксфордські дебати містить такі прийоми, як-от: оголошення теми пояснення правил проведення дебатів демонстрація регламенту і голосування за його прийняття, відхилення чи внесення правок об’єднання учнів у групи (пропозиції та опозиції) розподілення ролей усередині кожної групи дискусія міркувальне викладення Засоби навчання
Без засобів навчання ефективно реалізувати різні форми навчальної діяльності було б неможливо.
Саме засоби є матеріально-технічною основу будь-якого уроку.
Засоби навчання — це складова методів, рушійна сила організації різних видів діяльності учнів; виступає не лише як джерело знань, а й як чинник розвитку ключових компетентностей учнів. Тобто до засобів навчання належить усе, за допомогою чого вчитель організовує урок або позакласний захід.
Умовно з-поміж засобів навчання можна виокремити такі:
Види засобів навчання Приклади
словесно-друковані - підручник, посібник, хрестоматія дидактичні матеріали
науково-популярна, художня література
періодичні видання
наочні - експозиції музеїв макети, моделі
ілюстративно-роздатковий матеріал - мапи, схеми, таблиці аплікації
аудіовізуальні (технічні) - навчальні відеофільми, кінофрагменти
комп’ютерні програми звукові посібники
візуальні матеріали, презентації
Узагальнюючи, всю систему понять можна представити у вигляді такої формули:
До відома
Від отриманої інформації учень ефективно засвоює та запам’ятовує:
читаючи — 10%
слухаючи — 26%
розглядаючи — 30%
слухаючи і розглядаючи — 50%
обговорюючи — 70%
завдяки особистому досвіду — 80%
за спільної діяльності з обговоренням (інтерактивні прийоми навчання) — 90%
застосовуючи отримані знання одразу ж (навчання інших) — 95%
Немає коментарів:
Дописати коментар